Olenko, Toots "Ühiskonnaõpetus" lk 31 ja lk 95-130
Soovitan vaadata: www.oesel.ee/yhiskonnaopetus/esitlused/2_Demokraatia.ppt
2.1 Riigikorraldus ja institutsioonid
Riigivalitsemise vormid on
Olenko, Toots "Ühiskonnaõpetus" lk 96-100
- vabariik (presidentaalne või parlamentaarne vabariik)
- monarhia (kuningas, keiser, tsaar jt)
- unitaariik
- föderatsioon
- konföderatsioon
Unitaarriik- see on riik, kus on üksainus kõrgeima
võmu keskus.
Föderatsioon- see on liitriik mille
haldusüksustel (nt liidumaadel Saksamaal, osariikidel USA-s) on mõningad
iseseisva riigi tunnused ehk suur iseotsustamisõigus. Liitriigi keskvalitsuse
kompetentsi kuuluvad tavaliselt rahandus, välis- ja kaitsepoliitika.
Konföderatsioon- see on riikide liit teatud
ühiste eesmärkide (nt välis-, kaitse- või majanduspoliitika) saavutamiseks.
Konföderatsiooni liikmesriigid säilitavad oma suveräänsuse ehk iseseisvuse (nt
Euroopa Liit).
Riik teostab võimu, riigivõim on ülimuslik ja sõltumatu. Riigil on kontroll oma territooriumi üle.Riigiasutused ja institutsioonid on avalikud. Riigiasutuste töö finantseeritakse reiigieelarvest.
·
Riik on institutsioonide
kogum, mis korraldab mingil kindlal maa-alal valitsemist ja viib ellu teatud
eesmärke. Varaseimad riiklikud moodustised – linnriigid kujunesid välja
Lähis-Idas umbes 3500 eKr.
Riigi põhitunnused on:
- - kindel territoorium ja kontroll selle üle (maismaa, riigi piiridesse jäävad veealad, jms)
- - suveräänsus e iseseisvus (võime toimida ilma väliste kitsendusteta).
- - rahvas (riigi kodanikud, välismaalased, kodakondsuseta isikud).
·
Avalik haldus
- plaanipärane tegevus, et ellu viia riigi poliitikas püstitatud
eesmärke - on riigiasutuste ja kohaliku omavalitsuse peamine ülesanne.
2.2 Õigusriik ja võimude lahusus
2.2 Õigusriik ja võimude lahusus
Olenko, Toots "Ühiskonnaõpetus" lk 96
Õigusriigi
tunnused:
- Riigivõimu piirab põhiseaduslik alusdokument (konstitutsioon e põhiseadus).
- Ühiskondlikke probleeme lahendatakse vaid seadusandlusest lähtudes
- Seadused kehtivad ühesuguselt kõigi ühiskonnaliikmete suhtes.
- Eksisteerib võimude lahusus- seadusandlik-, täidesaatev- ja kohtuvõim on üksteisest lahutatud.
- Õigus arvamuste pluralismile ja nende vabale levitamisele.
- Eraomandi kaitse ja kodanikuõiguste tagamine riikliku omavoli eest.
Võimude lahususe idee elemente sisaldus juba antiikaja Rooma vabariik.
Uusajal käsitles seda ideed esimesena põhjalikumalt inglise filosoof John Locke, kes väitis, et seadusandlik võim tuleks jaotada kuninga ja parlamendi vahel.
Moodsa vormi andis võimude lahususe põhimõttele Charles de Montesquieu oma teoses "Seaduste vaimust" (pr. k De l'esprit des lois),
pidades vajalikuks riigivõimu kolmikjaotust seadusandliku, täidesaatva
ja kohtuvõimu vahel. Esimest korda realiseeriti võimude lahususe
põhimõte praktikas Ameerika Ühendriikide 1787. aasta konstitutsioonis
2.3 Kõrgem seadusandlik võim
Olenko, Toots "Ühiskonnaõpetus" lk 99-100, 101-109
Riigikogu
Riigikogu on Eesti Vabariigi parlament. Riigikogule kuulub Eestis seadusandlik võim. Riigikogus on 101 liiget, kes valitakse vabadel valimistel proportsionaalsuse põhimõttel neljaks aastaks.
2.3 Kõrgem seadusandlik võim
Olenko, Toots "Ühiskonnaõpetus" lk 99-100, 101-109
Riigikogu
Riigikogu on Eesti Vabariigi parlament. Riigikogule kuulub Eestis seadusandlik võim. Riigikogus on 101 liiget, kes valitakse vabadel valimistel proportsionaalsuse põhimõttel neljaks aastaks.
Parlament on üleriigiline seadusandlik
esindusorgan. Lisaks seaduste vastuvõtmisele on sageli parlamendi
pädevuses teiste riigiorganite valimine, nimetamine ja kinnitamine ning
poliitiline ja õiguslik kontroll nende tegevuse üle.
Tavaliselt on parlamendi oluline ülesanne riigieelarve kinnitamine.
Tavaliselt on parlamendi oluline ülesanne riigieelarve kinnitamine.
Eesti parlamenti nimetatakse Riigikoguks.
Vaata lühikonspekti siin
2.4 Kõrgem täidesaatev võim.
Olenko, Toots "Ühiskonnaõpetus" lk 110-115
Vabariigi valitsuse koduleht
Peaministrikandidaadi nimetab Vabariigi President.
Ministrikandidaadid esitab Peaminister
Täidesaatvat võimu teostab Eesti Vabariigi Valitsus riigiasutuste abil:
Valitsuse koossseis (märts 2014)
2.5 Eesti Vabariigi Riigipea.
Eesti Vabariigi President
Eesti Vabariigi põhiseaduse § 79 kohaselt valib Vabariigi Presidendi salajasel hääletusel Riigikogu.
- See more at: http://president.ee/et/vabariigi-president/paedevus/index.html#sthash.Imq2VM30.dpuf
Vaata lühikonspekti siin
2.4 Kõrgem täidesaatev võim.
Olenko, Toots "Ühiskonnaõpetus" lk 110-115
Vabariigi valitsuse koduleht
Peaministrikandidaadi nimetab Vabariigi President.
Ministrikandidaadid esitab Peaminister
Täidesaatvat võimu teostab Eesti Vabariigi Valitsus riigiasutuste abil:
Valitsuse koossseis (märts 2014)
Vabariigi valitsuse kohustused ja ülesanded
Põhiseaduse
§ 14.
Õiguste ja vabaduste tagamine on seadusandliku, täidesaatva ja kohtuvõimu ning kohalike omavalitsuste kohustus.
Õiguste ja vabaduste tagamine on seadusandliku, täidesaatva ja kohtuvõimu ning kohalike omavalitsuste kohustus.
1) viib ellu riigi sise- ja
välispoliitikat;
2) suunab ja koordineerib
valitsusasutuste tegevust;
3) korraldab seaduste, Riigikogu
otsuste ja Vabariigi Presidendi aktide täitmist;
4) esitab Riigikogule seaduseelnõusid
ning ratifitseerimiseks ja denonsseerimiseks välislepinguid;
5) koostab riigieelarve eelnõu ja
esitab selle Riigikogule, korraldab riigieelarve täitmist ning esitab
Riigikogule riigieelarve täitmise aruande;
6) annab seaduse alusel ja täitmiseks
määrusi ja korraldusi;
7) korraldab suhtlemist teiste
riikidega;
8) kuulutab loodusõnnetuse ja
katastroofi korral või nakkushaiguse leviku tõkestamiseks välja eriolukorra
riigis või selle osas;
9) täidab muid ülesandeid, mis
põhiseaduse ja seadustega on antud Vabariigi Valitsuse otsustada.
Peaminister esindab Vabariigi Valitsust ja juhib selle
tegevust.
Vabariigi Valitsuse
juhina peaminister:
·
juhatab Vabariigi Valitsuse istungeid;
·
kirjutab alla Vabariigi Valitsuse õigusaktidele;
·
teeb käesolevas seaduses ettenähtud juhtudel
Vabariigi Presidendile ettepaneku muuta Vabariigi Valitsuse koosseisu;
·
esindab Vabariigi Valitsust kohtus või annab
volituse Vabariigi Valitsuse esindamiseks kohtus;
·
esindab Eestit Euroopa Ülemkogus ja Euroopa
Liidu riigipeade ja valitsusjuhtide tasandil kokkutulevas nõukogus;
2.5 Eesti Vabariigi Riigipea.
Eesti Vabariigi President
1. Presidendi valimine ja ametiaeg
Vabariigi Presidendi kandidaadiks võib seada sünnilt Eesti kodaniku, kes on vähemalt 40 aastat vana. President valitakse ametisse viieks aastaks. Kedagi ei tohi valida Vabariigi Presidendiks rohkem kui kaheks ametiajaks. Kandidaadi ülesseadmise õigus on vähemalt viiendikul Riigikogu koosseisust.Eesti Vabariigi põhiseaduse § 79 kohaselt valib Vabariigi Presidendi salajasel hääletusel Riigikogu.
- See more at: http://president.ee/et/vabariigi-president/paedevus/index.html#sthash.Imq2VM30.dpuf
1. Presidendi valimine ja ametiaeg
Vabariigi Presidendi kandidaadiks võib seada sünnilt Eesti kodaniku, kes on vähemalt 40 aastat vana. President valitakse ametisse viieks aastaks. Kedagi ei tohi valida Vabariigi Presidendiks rohkem kui kaheks ametiajaks. Kandidaadi ülesseadmise õigus on vähemalt viiendikul Riigikogu koosseisust.Eesti Vabariigi põhiseaduse § 79 kohaselt valib Vabariigi Presidendi salajasel hääletusel Riigikogu.
- See more at: http://president.ee/et/vabariigi-president/paedevus/index.html#sthash.Imq2VM30.dpuf
Vabariigi Presidendi kandidaadiks
võib seada sünnilt Eesti kodaniku, kes on vähemalt 40 aastat vana. President
valitakse ametisse viieks aastaks.
Kedagi ei tohi valida Vabariigi Presidendiks
rohkem kui kaheks ametiajaks. Kandidaadi ülesseadmise õigus on vähemalt
viiendikul Riigikogu koosseisust.
Eesti Vabariigi põhiseaduse § 79 kohaselt valib
Vabariigi Presidendi salajasel hääletusel Riigikogu. Igal Riigikogu liikmel on
üks hääl.
Valituks tunnistatakse kandidaat, kelle poolt hääletab Riigikogu
koosseisu kahekolmandikuline enamus.
2.6 Kohtuvõim.
Olenko, Toots "Ühiskonnaõpetus" lk 122-125
vt Eesti Kohtusüsteem
Eesti kohtusüsteem on kolmeastmeline, süsteemi esimese astme moodustavad maakohtud (4) ja halduskohtud (2), teise astme ringkonnakohtud (2) ning kolmandaks astmeks on Riigikohus. Kohtukorraldus ja kohtuteenistuse õiguslikud alused on sätestatud seadustega.
Eesti kohtusüsteem koosneb neljast maakohtust, kahest halduskohtust, kahest ringkonnakohtust ja riigikohtust.
Maakohtud ja halduskohtud on esimese astme kohtud, ringkonnakohtud on apellatsioonkohtud ning Tartus asuv riigikohus kassatsioonkohus ja ühtlasi põhiseaduslikkuse järelevalve kohus.
Nelja maakohtu (Harju, Pärnu, Tartu ja Viru) kohtumajad asuvad igas maakonnakeskuses (Ida-Virumaal ja Harjumaal on kolm kohtumaja).
Kahe halduskohtu (Tallinna ja Tartu) struktuuris on kokku neli kohtumaja: Tallinnas, Tartus, Pärnus ja Jõhvis. Kaks ringkonnakohut asuvad Tallinnas ja Tartus.
2.7 Ombudsman (õigusvahemees,õiguskantsler)
Õiguskantsler on põhiseaduse kohaselt ainuisikuline ja sõltumatu põhiseaduslik institutsioon. Õiguskantsleri institutsioon ei ole seadusandliku, täidesaatva ega kohtuvõimu osa, ta ei ole poliitiline ega õiguskaitseasutus.
Õiguskantsleri nimetab ametisse Riigikogu Vabariigi Presidendi ettepanekul seitsmeks aastaks. Õiguskantsler esitab kord aastas Riigikogule oma aasta tegevuse ülevaate.
Õiguskantsler ühendab endas põhiseaduslikkuse järelevalvaja ja üldise petitsiooniorgani funktsioonid. Niisugune kombineeritud pädevus on rahvusvahelises plaanis ainulaadne.
2.8 Kohalik omavalitsus (KOV).
Olenko, Toots "Ühiskonnaõpetus" lk 125-130
Vt siit http://et.wikipedia.org/wiki/Kohalik_omavalitsus
Kohalik omavalitsus on kohaliku omavalitsuse üksuse (Eestis valla või linna) demokraatlikult moodustatud kohalike võimuorganite õigus ja võime seaduse piires ja kohalike elanike huvides korraldada ja juhtida valdavat osa nende vastutusalasse kuuluvast ühiskonnaelust.
No comments:
Post a Comment